ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Přírodopis


Markéta Morongová, 2  týdně, P
Vznik a stavba Země
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší jednotlivé sféry Země (atmosféra, litosféra, hydrosféra, biosféra, pedosféra

- vznik vesmíru a Země
- stavba Země (kůra, plášť, jádro)
- jednotlivé sféry Země (atmosféra, litosféra, hydrosféra, biosféra, pedosféra)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

6. ročník

Litosféra

Zeměpis

6. ročník

Litosféra

Nerosty a horniny
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek

- vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců
- určování jejich vzorků

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Geologické děje
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, vysvětlí geologický oběh hornin

- vnější a vnitřní
- jejich příčiny a důsledky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

6. ročník

Litosféra

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Zeměpis

6. ročník

Litosféra

Půda
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy

- složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin
- hospodářský význam pro společnost
- nebezpečí devastace
- možnosti rekultivace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

9. ročník

Přírodní poměry v České republice

Historie Země
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší jednotlivá geologická období (prvohory, druhohory, třetihory, čtvrtohory) podle charakteristických znaků a typických organismů
  • - uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi

- vznik a vývoj života na zemi
- éry vývoje země
- geologický vývoj a stavba území Č.R.
- podnebí a počasí ve vztahu k životu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Ekologie
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
  • - rozpozná základní ekologické pojmy: populace, společenstvo a ekosystému, uvede příklady
  • - vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců z různých ekosystémů a zhodnotí jejich význam
  • - uvede příklady kladného i záporného působení člověka na ŽP

- organismy a prostředí
- ochrana přírody a životního prostředí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

9. ročník

Přírodní poměry v České republice

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Praktické činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Zeměpis

6. ročník

Arktida a Antarktida

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Biologická olympiáda

Kategorie 8. - 9. ročník Školní kolo, okresní kolo a krajské kolo biologické olympiády pro zájemce. Adresa: www.biologickaolympiada.cz Školní kolo - poznávačka a test Okresní kolo - vstupní úkol, laboratorní úkol a teorie Krajské kolo - laboratorní úkol a teorie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence komunikativní
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
Kompetence pracovní
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.