ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Chemicko-biologická praktika


Irena Petráňová, 0  týdně, V
Bezpečnost při experimentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    - zásady bezpečnosti práce v chemické laboratoři

    ¨- výstražné symboly používané k označování nebezpečných chemických látek (výbušné, hořlavé, toxické, dráždivé, žíravé, nebezpečné pro ŽP

    - základy první pomoci (poleptání kyselinou a hydroxidem, popáleniny)

    Vybavení chemické laboratoře
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

      - laboratorní pomůcky a jejich použití

      Laboratorní technika
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

        - základy laboratorní techniky

        Dělící metody
        Očekávané výstupyUčivo

        žák:

          - základní dělící metody

          Laboratorní práce
          Očekávané výstupyUčivo

          žák:

            - praktické provádění žákovských pokusů na základě znalostí získaných v hodinách chemie

            ¨- laboratorní dokumentace (protokol)

            Zábavná chemie
            Očekávané výstupyUčivo

            žák:

              - efektní pokusy

              - křížovky, rébusy,osmisměrky...

              -  úlohy z chemické olympiády

              Praktické poznávání přírody
              Očekávané výstupyUčivo

              žák:

                - vycházky, pozorování v přírodě

                - sběr a zpracování přírodního materiálu

                - tvorba herbáře

                Mikroskopování
                Očekávané výstupyUčivo

                žák:

                  - stavba mikroskopu a funkce jeho částí

                  - rostlinný a živočišný materiál pod lupou a mikroskopem

                  - příprava mikroskopického preparátu

                  Práce s odbornou literaturou a internetem
                  Očekávané výstupyUčivo

                  žák:

                    - práce s atlasy, klíči....

                    - vyhledávání a zpracovávání informací na internetu

                    Klíčové kompetence

                    Kompetence k učení
                    • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
                    • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
                    • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
                    • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
                    • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
                    Kompetence k řešení problémů
                    • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
                    • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
                    • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
                    • 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
                    • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
                    Kompetence komunikativní
                    • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

                      Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

                    • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
                    • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

                      Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

                    • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
                    Kompetence sociální a personální
                    • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
                    • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
                    • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
                    • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
                    Kompetence občanské
                    • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
                    • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
                    • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
                    • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
                    • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
                    Kompetence pracovní
                    • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
                    • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
                    • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
                    • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
                    • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
                    • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

                      Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

                    • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

                      Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.

                    • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

                      Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.